torsdag 24 mars 2011

ESSEC business school

Hej på er!

Efter massor av bildinlägg så hoppas antar jag att ni har bilden av att vi mest går på märkliga kyrkogårdar, åker berg-och-dal-banor samt skakar de lurviga i flashiga palats. Så är givetvis fallet, men däremellan går vi ju faktiskt i skolan också!

Skolan jag går på heter ESSEC och ligger 40-45 minuter utanför Paris med tåg. Så måndag-onsdag (går långa dagar istället för att gå hela veckan) trängs vi bland parisebor med varsin fransk metro i handen för att försöka få en sittplats på tåget på så få stationer som möjligt. Skolan är en "Grand Ecole", för att få komma in måste eleverna läsa 2 års förberedande samt ha intervjuer och grejer (med reservation för info-fel). Lektionerna bygger mer på lärarnas lektioner än på böcker samt att det är max typ 30 elever i varje kurs. Jag läser följande kurser (de är givetvis mindre än de svenska och alla läses parallellt):
  • Franska
  • European economics
  • Geopolitics
  • Financial markets
  • Intercultural markets
  • Management information system
  • Union Européenne (på franska!)
  • E-business
  • Developpement durable (på franska!)
  • Negotiation policy (3-dagars-workshop)
Hittills har jag fått ett väldigt bra intryck av skolan, de verkar tydligen vara väldigt sponsrade så VARJE dag står är det någon happening i skolentrén där dom bjuder på mat/choklad/dryck till elevernas (min) stora glädje (den vann över mig så fort jag insåg att det serveras mataktigt varje dag). Lärarna verkar i regel ha väldigt mycket erfarenhet och brinna för sina ämnen tex. franska läraren som kör teaterstil och agerar ut på lektionerna, e-business läraren som frågade oss om vi "vet vad som händer nu på fredag kl 5?" När vi inte visste det sa han att vi inte lever i den riktiga världen; Ipad 2 släpps såklart (!) Han ska köpa två, en till sig själv och en till sin son. Sonen är 14 månader...
Vi tar även två franska kurser vilket känns jätteroligt, min franskanivå just nu ligger på "je comprends mieux que je parle" (jag förstår bättre än jag pratar)

Annars så är Elins bror med flickvän på besök i helgen så förhoppningsvis ska vi gå på en resturang där man äter i mörkret(!) tydligen så förbättras smakupplevelsen då. Ska även försöka hinna med en middag på ett jazz-ställe, picknick imorgon (sol & 15C imorgon-heja Paris!) samt dansa salsa på lördag. Elin och CO är och turistar vid tornet just nu, jag är hemma och vilar upp mig inför helgens bravader (har vart sjuk i veckan, men tvingats släpa mig till skolan ändå- hej obligatorisk närvaro)

Får räcka så med ord för idag, ha en trevlig kväll! 

Bilden har få nämnare med inlägget ovan, men det är senast tagna bilden..George, jag och Lina efter Soirée prestige väntandes på nattbussen 05.30 am. Glada i hågen med två galgar!


Inga kommentarer: