söndag 6 februari 2011

Döingar och kinesiska drakar



Dagarna fortsätter här i Paris. Varje dag försöker jag lära mig den där rackarns franskan, men det blir ofta pannkaka (crêpe) av det hela. Som igår när jag köpte våra färska super-morgon-baguetter runt hörnet och lyckades "konversera" på franska avslutar jag med att säga "bonjour" (hej/goddag) istället för "merci" (tack)...Rookiemisstag och platt fall (platt crêpe).

I helgen mötte vi upp med Elin nr 2 från Ikea Jönköping. Hon ska också bo här i vår, så vi bestämde oss för att åka till kinakvarteren, för det är tydligen kinesiskt nyår nu. Det var trevligt med lite firande och gymnastiska drakar. Vi hade sedan tänkt kolla på katakomberna, men det var stängt, så inställda på död och misär tog vi istället svängen förbi en gigantisk kyrkogård med helt sjuka gravar (kända döingar).Varje grav hade en liten minikyrka/hus. Jag fick lite rysningar. Det var lite creepy (crêpe).

Avslutade dagen med en fransk biofilm. Frågan är bara: Vad har fransmännen för humor? Filmen var i komedi med uppenbar "springa-runt-med-pistol-och-skjuta-helt-plötsligt-humor" och alla skrattade väldigt mycket. Förstod vi för lite eller har de sådan humor här månne?

Idag visade äntligen vår vän solen sig och vi tog en långpromenad längs med Seine. Riktigt skönt. Har även äntligen tagit bilder på paristornet!

A bientôt

4 kommentarer:

Helena sa...

Läckert! Fick du sett paris je taime filmen innan du åkte? Där är det en del med de där crepekyrkogården=)

Ekorren sa...

Hej Bengan! Ja men jag fick seriöst rysningar. Speciellt när det var foton på gravarna. Ja, vi har sett filmen här, men det var inte samma kyrkogård, det var en annan med andra kända döingar, ska gå dit en annan dag när vi vill ha död...

Sara sa...

Haha! Jag ligger är och blir sugen på creps nu...
Fina bilder Sofia!

Holst sa...

ÅH Härliga PARIS!!!
Hoppas att du har det helt underbart.
Kramis! Eva