onsdag 2 februari 2011

Körsång à la Svenska Kyrkan

Under kommande vår i Paris har vi tänkt prova allt vad staden har att erbjuda. Igårkväll så bjöd den på körsång med Svenska kyrkan.
Jag har som bekant inte några vidare musikerfarenheter att skryta med (förutom kanske en studiecirkel på musikhuset i Sävar vid 15 års ålder och lite plinkande på gura). Men sjunga kan väl alla?
Kören var sjukt seriös. Redan under uppsjungningen pratade läraren om att "hålla ihop tonerna" och "smyga in i låten" bas,alt, tenor och sopraner! Vi sjöng på latin, tyska, italienska, engelska och endast en liten låt på svenska. Läraren var en kvinna som var väldigt seriös med sin uppgift som körledare samtidigt som hon slängde ut notpapperna över oss! (Jag hade hört rykten om det och jag är väldigt glad över att det var så).

Några citat från läraren under kvällen:

"Men ni är ju nötter som inte kan tyska"

"Vissa kan sjunga- och vissa kan ju inte alls sjunga"

Eftersom jag inte kan läsa noter läste jag dem först som en bok, rätt upp och ner...och blev därför helt förvirrad när låtarna tog slut så fort? Mycket förvirrande var det även att hänga med i texten när det fanns 3 olika latinska texter (beroende på vilken stämma man hade) Efter körsången bjöds det på vin och ostar, och de erfarna från kören började spontansjunga Sancta Lucia! Summa summarum, väldigt hög nivå, rolig och rak lärare samt många bra pipor. Vi ser väl om vi vågar återvända..

Dagens bästa franska ord: barbe à papa = sockervadd

2 kommentarer:

Mia sa...

Hahaha, det låter som Agneta!! Är hon kvar ännu? Jag sjöng i två av hennes körer för 11 år sedan, det var tider det...

Ekorren sa...

Haha, JA Det var Agneta hon hette, så hon är kvar allt!