tisdag 25 januari 2011

Kärlekens stad



Vi har varit i Frankrike i drygt en vecka nu! 


(För er som har bråttom) . I rubrikform:
  • Notre Dame står fortfarande kvar (phuu...men vi har inte vågat oss upp där än)
  • Vi trivs i leggan som fiskar i Seine (eller trivs de? vattnet är ju grönt?!). Tavlor, te och ljus=hemmamys.
  • Elin och jag är fortfarande vänner, hushållsarbete sköter vi med Escados-valuta.
  • Notre Dame, Sacre Coeur, Moulin Rouge, Eiffeltornet, Montmarte är avcheckade. CheckCheck.
  • Språkskolan har börjat och vi "bonjour-ar" och "marci-ar" hela tiden.

Jag börjar förstå varför folk säger att Paris är romantiskt! Trots årstiden finns det charmiga områden överallt. Mysiga caféer i varje hörn. Fantastiska byggnade och Elins favoriter; vackra franska balkonger överallt. Män som spelar melankoliska (men ändå lite smyg-glada) tradelutter på dragspel på metron, på broarna och på gatan. Hänglås med namn fastkedjade längs med hela broar. Jag gillar dessutom att hela staden har ett lugn. Biltraffiken är förvånadsvärt dämpad. Folk på gatan springer inte. De går. Innan vi kom hit sa folk att Parisare och Fransmän/Franskvinnor (haha) är otrevliga är ohyffsade, men hitills har alla varit trevliga. Några tanter som vi passerade på gatan gjorde t.o.m. en "polissiren-imitation" när vi rusade förbi dem på gatan!

Språkkursen som vi ska läsa i 4 veckor började igår. Den verkar riktigt lovande! Efter ett språktest blev vi indelade i grupper. Vi sitter i ring på stolar, vilket känns lite som jag tänker mig att ett AA-möte känns som. Min lärare är jättebra och upplägget känns pedagogiskt. Vi försöker suga åt oss så mycket franska vi bara kan och ser serier på franska, har post-it-lappar med glosor uppsatta samt läser tidningar och barnböcker på franska. I fredags följde vi dessutom med två fransmän ut på lite sighteseeing samt till ett uteställe. De kunde mycket begränsad engelska så hela kvällen pratade vi franska!! Det blev lite gestikulerade och beskrivande men det gick! Sjukt stolta var vi. Jag lyckades till och med på nåt vänster berätta att jag ska göra en korsbandsoperation i mitt knä nästa höst.

Nog med update för idag. Vill ni läsa mer kan ni ju alltid besöka Elins blogg också!

Bisous
Sofia

1 kommentar:

Malin sa...

Vilket peppat inlägg. Génial! Jag blir så himla peppad på att läsa ännu mer franska. Ska lura med mig en vän på språkcafé här i Göteborg i brist på annat. Apropå språk, igår hade jag en italienskalektion med en italiensk kvinna som i princip bara pratade italienska. Det är mäktigt att känna att man hänger med.

Bonne chance! À bientôt!