torsdag 20 januari 2011

"Terroristattack" i Notre Dame




Elin, reporter framför Notre Dame
 

Duvmatare i den stora parken


























Igår var vi utsatt för en misstänkt terroristattack. Vi skulle som sagt klättra upp på Notre Dame, kyrkan (samma som i Ringaren av...INTE Montmarte som jag ständigt blandar ihop det med). Anyway, vi gick först på en småtrevlig och gratis turistguidning med en trevlig tant som pratade engelska med extrem fransk brytning. Precis när vi satt och mös inne i kyrkan och fick veta saker som att de gigantiska fantastiska  fönstrerna är berättelser från bibeln och hur de byggt kyrkan för att den inte ska rasa ihop så kommer det in en man och schasar ut alla. ALLA skulle ut illa kvickt. När vi kommer ut ser vi ett 30-tal polisbilar och en STOR polistrupp som kommer anstormandes mot kyrkan! Någon viskar terroristhot och vår guide-tant ser nervös ut. Vi frågar henne vad som pågår och om det ofta händer. Hon säger att det är första gången som de utrymmer kyrkan men att det varit ett ökat terroristhot sedan i september. Jag blir nervös när hon plötsligt springer därifrån, och jag rör mig iväg också. Men VAR ÄR ELIN? Jag håller mig på behörigt avstånd men Elin tror att hon är odödlig bakom sin Nikon D5000 och leker journalist. Tillslut får jag med henne därifrån och vi är oskadda och jag är lite rädd. När vi kommer hem så letar vi på internettidningar efter vad som hänt, det står inget. Idag köpte vi en fransk tidning. Det står inget. Häpp.


Kör en lista för nu ska vi sova:

-Har ätit min första baguette och crepe i Paris
-Trivs ypperligt i Leggan
-Elin konstaterar glatt att Inlines verkar vara hett i Paris (hon vill att vi ska börja åka)
-Vi vandrar runt hela dagarna och tar in alla intryck
-Franska är fortfarande sjukt svårt, men vi jobbar på så gott vi kan för att lära oss
-Förstår fortfarande inte att vi bor här och att vi inte har några "måsten". Vi är lediga!


Bisous
Sofia





Inga kommentarer: